Een onverwacht lange rit

27 juli 2014 - Øvre Årdal, Noorwegen

Soms gaan dingen anders dan verwacht. Ik vertrok vanmorgen uit Laerdal met de verwachting te kamperen langs de E16 bij Mariestuen, een rit van zo'n 60 km. Die camping bleek echter dicht, en ik was daar al even na 1 uur. Dus ben ik doorgereden naar de volgende camping bij Ovre Ardal, totaal 118 km. Morgen alle tijd om hier de omgeving en de grote waterval te bekijken.

Het eerste stuk van de rit door het Laerdal volgde het riviertje dat uitkomt in Laerdal. Rustig stroomopwaarts door de steeds smallere vallei via kleine wegen, om de tunnels in de E16 te vermeiden. Makkelijk te fietsen, hoewel niet snel.
Vlak voor de stafkerk bij Borgund begon het te regenen, maar dat duurde niet lang.
Na Borlaug begon de weg om de Borlaugtunnel harder te stijgen, en niet lang daarna kwam ik eerst de oude Koningsweg, en de gesloten camping bij Mariestuen. Het was nog vroeg, dus op naar de volgende. Die zijn er echter niet langs deze weg, tot een 30 km voor Ovre Ardal. Dat zou morgen een zeer korte rit opleveren. De weg bleef steeds op zo'n 900 met hoogte, met nog een klim naar 1100 m bij Tyin.
Dat leverde een stevige afdaling op naar zeeniveau bij Ovre Ardal en nog een ritje van een paar km naar Utladalen camping.
Morgen dus wat rondkijken en maar weinig fietsen.