Aurlandsfjallet

26 juli 2014 - Lærdal, Noorwegen

Vanaf vandaag ben ik een paar dagen alleen op stap. Vanmorgen de tent afgebroken in Aurland en in het dorp afscheid genomen van Peter. Hij gaat met de trein terug naar Haugestol, terwijl ik een paar dagen ga fietskamperen met daarin een paar leuke hellingen. We ontmoeten elkaar volgende week weer.
Vandaag de toeristische hoofdweg Aurlandsfjallet, ofwel Snovegen, de oude hoofdweg over de bergen tussen Aurland en Laerdal. Vanaf Aurland loopt de weg gelijkmatig via haarspeldbochten omhooggevallen tot een mooi uitzicht over de Naeroyfjord op 650 meter. Daarna begint de echte klim pas, via lange wegen en haarspeldbochten omhooggevallen uit de vallei, tot een hoogte van 1300 meter. Schitterende uitzichten. Vanaf dat hoogste punt bleef de route ongeveer 15 km op hoogte. Een nogal kaal landschap met zo af
en toe nog wat sneeuw. Daarna volgde de afdaling naar zeeniveau over een goede weg. Best nog vroeg in Laerdal, waar tijdens het opzetten van de tent een onweersbui losbarstte, duurde niet lang gelukkig.
Morgen het Laerdal in, langs Borgund met een bijzondere stafkerk.