Tindevegen en Sognefjellet

29 juli 2014 - Lom, Noorwegen

De rit vandaag vervult me met een zekere trots. Het is me gelukt om vanuit Ovre Ardal via de Tindevegen, via Turtagro en vervolgens de RV55 Sognefjell tot in Boverdalen te komen. Een stevige rit, dat zeker.
Vanuit Ovre Ardal liep de weg gelijk via haarspeldbochten omhoog. Stevig klimmen met hellingen tot 12 procent. Na de eerste 500 met klimmen liep de weg omhooggevallen voor een vallei, maar nog steeds vrij steil. Soms een stukje minder of zelfs iets omlaag, tot aan het einde van de vallei een volgende steile haarspeldbeklimming volgde. Bij het toppunt op 1315 m werd de slagboom voor me open gedaan, fietsers zijn gratis. Direct daarna daalde de weg 250 m, om vervolgens weer net zo hard omhooggevallen te gaan. Tijdens een fotostop haalde Peter me met de auto in, maar zag me niet. Snel daarna volgde de afdaling naar Turtagro, waar ik koffie dronk. Toen ik daar weer wilde vertrekken kwam Peter de parkeerplaats opgereden. Hij wilde daar wild kamperen om morgen een poging te wagen de Sognefjell op te fietsen.
Mijn plannen waren anders, na de tocht over Tindevegen wilde ik niet wild kamperen. Een warme douche aan het eind van de dag heb ik dan wel nodig.
Bovendien was het prima weer, dat kan morgen anders zijn.
Dus vanuit Turtagro ben ik de RV55 opgegaan,